Podľa Adobe Analytics minuli americkí spotrebitelia počas Čierneho
piatka na online nákupoch 10,8 miliardy USD (10,23 miliardy eur), čo
predstavuje nový rekord. Medziročne sa tak maloobchodné tržby
prostredníctvom online obchodov zvýšili o 10,2 %.
Prekonanie 10-miliardovej hranice predstavuje pre elektronický obchod
výrazný krok vpred, keďže v minulosti boli nákupy na Čierny piatok
doménou najmä kamenných obchodov, povedal v reakcii na zmenu situácie na
americkom maloobchodnom trhu Vivek Pandya, analytik Adobe Digital
Insights, divízie softvérovej firmy Adobe.
Vysoké tržby pritom neboli dôsledkom vyššej inflácie, ale rastúceho
dopytu, dodala spoločnosť Adobe. Najviac sa nakupovali hračky, šperky,
domáce spotrebiče, telová a vlasová kozmetika a oblečenie.
Významnú úlohu počas tohtoročného Čierneho piatka zohrala podľa
analytikov umelá inteligencia. Návštevnosť stránok využívajúcich umelú
inteligenciu vzrástla oproti minuloročnému Čiernemu piatku až o 1800 %,
uviedla Adobe. Jej prieskum zároveň ukázal, že spotrebitelia nevyužívali
umelú inteligenciu iba na vyhľadanie najlepších ponúk, ale aj na rýchlu
lokalizáciu špecifických produktov či na informácie o výrobkoch.
Vysoký dopyt pokračuje, pričom aj za pondelok (2. 12.), ktorý je známy
ako Cyber Monday, odhaduje Adobe rekordné online tržby. Tie by mali
dosiahnuť 13,2 miliardy USD, o vyše 6 % viac než pred rokom.
Za päť dní odo Dňa vďakyvzdania (28. 11.) do konca Cyber Monday minú
americkí spotrebitelia v rámci online nákupov 40,6 miliardy USD,
predpokladá Adobe. Ak sa odhad potvrdí, bude to znamenať medziročné
zvýšenie online tržieb za toto obdobie približne o 7 %.
(1 EUR = 1,0562 USD)